tirsdag 7. april 2009

Advokat pisket av politiet?

Nettavisen: Advokat Øyvind Solberg ble arrestert fordi han tok bilder av politiet. TV2 filmet det hele, og nå har Oslo-politiet anmeldt seg selv.

Etter to timer i arresten ble Solberg løslatt, uten en bot eller forklaring, og med sår etter det han hevder er fullstendig unødvendig røff behandling fra politiet.

SÅR: Advokat Øyvind Solberg viser hvordan ryggen hans så ut etter noen timer med Oslo-politiet.

TVNyhetene: "Tilfeldigvis er TV 2 til stede og fanger inn episoden."

Fra 0:11 i filmen kan det se ut som at Solberg står oppstilt for å vise TV2 kameramannen at han tar bilder. En politimann står bak ham og gir ikke inntrykk av at det er noe problem.

Fra 0:17 ser vi Solberg ta bilde av en kvinne som holder en bunke med sedler oppe. Hun står helt inntil TV2 kameramannen og Solberg går mot. Politimennene i bakgrunn ser ut til å smile.

Vi kan også se kvinnen smile når politiet angriper Solberg i bakgrunn. Politimannen ber ham stå i ro på en hissig måte enda Solberg ser ut til å stå ganske i ro. Solberg er der for å ta bilder av politiet, så hvordan denne bunken med sedler er relevant er ikke godt å si.

I dette videoklippet hverken viser han eller nevner piskemerkene på ryggen. Det burde være en stor nyhet at politiet pisker folk. Men det nevnes ikke. Men bildet viser klare piskemerker. I videoklippet sier han bare at han fikk en bot på 6.000 kroner på stasjonen.

Alt som er (Gateavisa)
Advokat Øyvind Solberg har fått dannet og godkjent sitt eget trossamfunn. Samfunnet har tre medlemmer, og Øyvind er forstander.

Gateavisa (GA): Du har stiftet et eget trossamfunn, "Alt som er", og er selv forstander. Hva skiller "Alt som er" fra andre trossamfunn?

Øyvind Solberg (ØS): Forskjellen er at tilhengerne av "Alt som er" tror på alt, mens tilhengere av andre trossamfunn bare tror på en del, ofte en veldig liten del. Når det er så så mye å tro på, hvorfor skal man da velge en bitteliten del og se alt fra det ståstedet? Da går man jo glipp av alle de andre spennende perspektivene og nytelsen av å kunne hoppe fra et perspektiv til et annet.

- Problemet med de fleste tradisjonelle religioner er at de henger seg opp i én måte å se verden på og lager et verdensbilde ut fra det. Dette blir en ganske statisk virkelighet - verden er slik og slik - man kan tro det eller la være, men denne ene virkeligheten omfatter allikevel alle. "Alt som er" baserer seg på at virkeligheten langt på vei er slik man tror den er. Dermed blir det mindre interessant å finne ut hvordan virkeligheten "egentlig" er, troen på en bestemt virkelighet er reell nok.

- Det hender jeg blir utsatt for misjonærer som gjerne vil overbevise meg om sin spesielle trosretning: "Jesus døde på korset for deg", "tro på Gud og bli frelst" og så videre. "Jada, det tror jeg på," sier jeg; "jeg tror på alt som er. Men du prøver jo ikke å få meg til å tro. Du prøver jo å innbille meg at Muhammed ikke dro til himmels på en kamel,eller at universet ikke har oppstått tilfeldig eller at mennesket ikke blir reinkarnert: det er jo en utrolig mengde mulige trosoppfatninger du vil ha meg til å ikke ha."

- Jammen, Jesus var jo så god!
- Jada, jeg kan gjerne tro på det, men jeg vil helst ha muligheten for å tro på mange andre ting også.
- Jammen, jammen...

Hvordan kom du på idéen om å stifte og registrere ditt eget trossamfunn?

Det har mange røtter. Én er at jeg var advokat for Hedningesamfunnet i begynnelsen av åtti-årene i en sak som gjaldt statsstøtte... (resten)

Jødiske Arild Karlsen
Jeg observerte dette hysteriet på usenet/news og debatterte noen ganger med Gordon Spangelid og Arild Karlsen. Jeg syntes det virket rart og overdrevent. Arild Karlsen hadde kort sagt skrevet "Du er en dust" til Gordon Spangelid og det førte til hysteriske reaksjoner. Spangelid hadde sendt brev til skolen hvor Arild Karlsen angivelig jobbet med utdrag fra hva Karlsen hadde sskrevet på nett. Spangelid hadde ringt til kona til Karlsen og oppført seg truende. Det ble anmeldelser og rettssak. Og Arild Karlsen forsvant "under jorda"...

Når jeg i 2007 ble klar over de jødiske spillene som foregikk, så tenkte jeg at dette hadde vært et jødisk spill, så jeg søkte på "Arild Karlsen" og "jøde" for å se om han hadde sagt noe om jøder. Og da fant jeg et innlegg fra 2003 hvor han faktisk innrømmer at han er jøde:

Lurte du på hva de ivrigste nettnaziene heter? De heter Gordon Spangelid, Morten Vinje og Jardar Eggesbø Abrahamsen. Deres mål er å suge penger ut av meg og få meg straffet så hardt som mulig. Mine mål er å få den ene til å shvnøvle litt mindre, få den andre til å bli litt mindre våpenfiksert og få Jardar Eggesbø Abrahamsen til å bli litt mindre dødsopptatt.

Selv om jeg er jøde så forsvarer jeg ikke Israels nazipolitikk! Jeg forsvarer derimot jøders rett til å ytre seg på news! Jeg forsvarer ytringsfriheten på samtlige newspubber!

Wikipedia: Karlsen var et meget aktivt medlem av Hedningsamfunnet på 1970-tallet, og skal etter eget utsagn ha blitt arrestert av politiet over 30 ganger i forbindelse med ulike hedenske gateaktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar